Wednesday, December 5, 2018

BBM3410: NOTA ASAS GRAFIK

Sebagaimana yang diketahui, asas grafik ialah ciri-ciri asas yang diperlukan untuk membuat atau mencipta satu rekaan video atau visual. hal ini kerana jika kita mengaplikasikan asas grafik ini ke dalam sesuatu rekaan tersebut, ia akan menjadikan video atau visual tersebut lebih menarik.asas grafik ini terdiri daripada 5 ciri-ciri antaranya ialah mudah, keseimbangan, kesesuaian, warna dan teks.

1. Mudah
Bermaksud menghasilkan sesuatu yang mudah atau simple dari segi penggunaan rekaan serta dapat menjadi tarikan.

2. Keseimbangan
keseimbangan sangat penting kerana ia menunjukkan aspek kesepadanan dari setiap sudut gambar itu diambil.

3. Kesesuaian
penggunaan warna yang menarik atau tempat yang menarik akan mendapat perhatian dari orang yang memerhati. yang paling penting sekali ialah ianya menyampaikan mesej yang mudah bagi setiap orang untuk mengamatikannya.

4. Warna
Penggunaan warna juga memainkan peranan penting. hal ini kerana ia akan menjadikan sesuatu visual itu lebih menarik dan cantik. oemilihan warna yang betul akan menjadikan visual tersebut menjadi sesuatu yang sesuai dan menarik.

5. Teks
penggunaan teks yang betul pada sesuatu visual adalah penting. Visual tidak akan menjadi cantik sekiranya terlalu banyak teks yang diletakkan di dalam sesuatu visual.

No comments:

Post a Comment